4 maj 2012

22 svar på bokliga frågor

Här var det svar! Mängder av svar!
mvh 
En enkätnörd.

Elva svar på frågor från Lyran


1. Favorit bland Nobelpristagarna?
Någon som skriver berättelser där jag gillar minst en av personerna. Gärna huvudpersonen. Eller kanske någon jag inte läst än?

2. Vilken oläst klassiker önskar du att du hade läst?
Doktor Zjivago. Den finns hemma men är ytterst oläst.

3. Vilken författare borde vara mer omtalad och läst än hen är?
Vibeke Olsson vet jag inte hur omtalad hon är, men Sågverksungen=favorit, och Molnfri bombnatt=favorit. Läs!

4. Favoritmiljö i romanernas värld?
Hus. Och hittepå-världar.

5. Vilken ungdomsbok borde man inte missa?
Hoppas av Åsa Anderberg Strollo.

6. Favorit bland bilderböckerna?
Historien om någon har jag iallafall läst mååååånga gånger :)

7. Bästa kärleksromanen?
Tillsammans är man mindre ensam – Anna Gavalda.

8. Bästa boken som utspelar sig i din hemtrakt?
Jag tror aldrig jag läst något som utspelar sig från där jag egentligen är ifrån, men en som utspelar sig i Umeå som jag läst är En liten chock av Johanna Lindbäck.

9. Historiska romaner eller samtidsskildringar?
Historiska! Kan ju t. ex. vara från 1940-talet. Eller 1970-talet. Eller räknas inte en roman som historisk om den skrevs förr om sin samtid? Klurigt det där.

10. Vilken författare skulle du vilja se en intervju med i Babel?
Ser aldrig på Babel. Men jag bjuder ändå in Vibeke Olsson. Så kanske hon blir mer omtalad och läst. :)

11. En filmatisering som gör boken rättvisa?
BBC-versionen av Stolthet och fördom. Och så gillade jag Tinker, Tailor, Soldier, Spy, även fast jag inte läst boken.


Vill-läsa-bok.


Elva svar på frågor från Hundöra

1. Vilken författares böcker har du flest av i bokhyllan?
Flest titlar: Selma Lagerlöf (det är ju ibland två i varje). Flest böcker: Lisbeth Pahnke (Britta och Silver).

2. Vilken litterär karaktär skulle du vilja vara? Och varför?
Silke i Sagan om Belgarion. För den drasniska näsan!

3. Vad är ditt sämsta bokminne?
Vita tänder var inte så bra som jag trodde, och det var den enda bok jag hade med mig på en veckas solsemester! Big mistake! BIG!

4. Skulle du vilja ha en bokhandel eller vara en författare?
Nej, nja, ja. Vet inte! :)

5. Vad är ditt drömresemål?
Dit jag kan hälsa på någon!

6. Vad är din favoriträtt?
Allt som jag blir bjuden på och slipper laga själv...

7. Vilka 3 böcker skulle du rekommendera till mig?
Hungerspelen (för att du inte läst den), Jellicoe Road (hoppas du vinner den!) och Över näktergalens golv (för att jag har fått för mig att du gillar lite övernaturliga saker?).

8. Vilken bok vill du ha en uppföljare till?
Nancy av Elsie Johansson. Jag vill ha fleeeeeer böcker om den här personen. Tre är ytterst få.

9. Vilket är ditt bästa bokfynd?
13 ärvda Selma-Lagerlöfare i någon slags fint inbundet band. Med guld på.

10. Vilken är den sämsta och den bästa bok du läst i år?
Bäst: kan inte välja en. Omöjligt. Boktjuven? Barabbas? Jellicoe Road? Hemligheten?
Sämst: Förgiftade äpplens klubb. Eller Vallfart och vandringsår.

11. Läser du någon bokserie? Vilken? Om du inte läser någon bokserie finns det någon som du skulle vilja läsa?
Läser Damernas detektivbyrå med ojämna mellanrum. Och böckerna om Stephanie Plum (som kanske är slut nu?).


Tips-bok!

4 kommentarer:

  1. Vibeke Olsson är absolut en favorit hos mig också. Har du läst serien om Callistrate och hennes ättlingar? Den är fantastisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade första boken som högläsningsbok i sjuan (eller om vi bara läste ett utdrag?) och jag minns inte mycket av den. Men det kanske är dags att läsa dem ordentligt, i frivilligt och medvetet tillstånd! :)

      Radera
  2. Här kommer några kommentarer till dina roliga svar!

    1. Har sett många filmatiseringar av hennes böcker (svenska lektionen på högstadiet). Jag har dock bara läst böckerna om Löwensköld (jag minns att jag tyckte vääääldigt mycket om dem). Har dock några av till av hennes böcker i bokhyllan som jag inte tagit itu med. Vilken skulle du rekommendera?

    2. Har inte läst Sagan om Belgarion, men känner väl till serien. Och drasnisk näsa låter ju fantastisk!

    7. Jag har läst Över näktergalens golv!! Gillade verkligen första boken, var dock lite besviken på de resterande böckerna i trilogin. Jag har även läst uppföljaren och har "prequel" i bokhyllan (ska läsa den någon dag den är bara så tjock)

    8. Har inte läst Nancy-böckerna, men var sugen på att köpa serien när det var en samling av böckerna under bokrean.

    9. Oooohhh, det skulle man vilja se. Kan du inte ta en bild och visa?

    11. Aha, du har läst Stephanie Plum böcker. Jag har förstått att de är lite roliga, blandning av deckare och humor, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1. Kejsarn av Portugallien tyckte jag om, och En herrgårdssägen.

      9. Här finns en bild, men den är inte så skarp och fantastisk som böckerna är i verkligheten: http://nobelprisprojektet.blogspot.se/2011/03/fler-ger-mer.html

      11. Stämmer bra det! Lite deckare (man fattar snabbt konceptet) och lite humor i en bra blandning. Jag gillar dem mycket - vääääldigt bra avkopplingsläsning!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...