31 januari 2012

Bjørnstjerne Bjørnson – Fadern

Den här novellen lämnar mig med många frågetecken. Vad är det som döljer sig mellan raderna? På ytan är det en kort novell som till största delen utspelar sig på pastorsexpeditionen. Dit kommer storbonden Thord i ett antal olika ärenden som rör hans ende son: dop, konfirmation och lysning. Ett helt liv utspelar sig mellan de korta affärsaktiga mötena på kontoret.

Eftersom novellen är så kort borde väl varje ord och mening vara där av en anledning. Vägda på den berömda guldvågen.

Pastorn frågar alltid: var det något mer?
Och pastorn tiger.
Vad är det han tänker?

Och varför ska sonens dop vara avskilt från andra? Är han ful? Tycker fadern att han är ”lite finare” än andra? Och var är modern?

Och varför tittar sonen så länge på fadern där vid båten? Vill han inte vara med längre? Tycker han att fadern alltid har ställt för höga krav på honom, eller bestämt allt i hans liv? Ger han upp? Vill han hämnas? Fly?

Och vad betyder egentligen orden som yttras vid det sista mötet? Äntligen välsignelse? Ful/dum/odåga-teorin kanske stämmer? Eller handlar det om något Djupt Som Har Med Själen Att Göra?

Jag hinner således gå igenom många känslor under läsningen av denna korta novell. Den är skriven på ett vackert sätt och dramaturgin förtjänar det starka ordet mästerlig. Att det är så mycket som inte sägs rakt ut gör bara novellen bättre. Det kanske är den här novellens grej.

Bjørnson får med beröm godkänt. Jag tycker inte illa om honom och han lyckas väcka min nyfikenhet på andra saker han skrivit. Bra jobbat på fyra sidor!

Fakta
Bjørnstjerne Bjørnson, Norge, fick priset 1903 ”såsom en gärd av erkännande åt hans ädla, storartade och mångsidiga skaldeverksamhet, som alltid varit utmärkt på en gång av ingivelsens friskhet och av en sällsynt själsrenhet”.

5 kommentarer:

  1. Är det inte fusk att läsa en novell? Jag har sagt det i mitt projekt, samtidigt har jag godkänt en pjäs så jag är kanske inte helt konsekvent :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderade på detta, men enligt den (högst demokratiska) omröstning som jag gjorde vann alternativet "1 novell räcker" med en hyfsad marginal. Så det är sannerligen godkänt! :) http://nobelprisprojektet.blogspot.se/2012/01/novellomrostningen-ar-avgjord.html

      Sedan känns det lite som gungorna och karusellerna, om jag läser en liten novell här kommer sedan ett mördarmastodontverk av Churchill och väger upp det hela... :)

      Radera
    2. Nu ger du mig idéer här (som också har Nobeller i bokhyllan). Jag tänkte mer ett verk, för en dikt räcker ju inte. Men en novell...jag ska tänka på saken för egen del :) Men apropå Churchill har jag hans enda roman i bokhyllan. Den känns lite lättare än mördarmastodontverket (som vi faktiskt också har).

      Radera
    3. OMG - välj romanen. Bara gör't! :)

      Radera
  2. Hej,

    Jag har läst den novellen men jag förstår inte riktig vad hände i novellen. Jag behöver novellanalyst

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...