2 november 2011

Octavio Paz – Den våldsamma årstiden

Jag tror alltid att nästa lyriker är grejen. Men inte den här gången heller. Tyvärr Paz, men vi är inte kompisar.

Ta lite random Djupa Funderingar (av sorten Är jag eller var jag här?), stenar, floder, pinje, valar, kvinnor, mödrar, tider, pannor (alltså på ett huvud) och läs det en miljard gånger om och om igen. Då har du läst denna bok.

Och om du möjligen trodde att du skulle förstå storheten i diktverket så bör du absolut hoppa över förordet. Där blir du bara ännu mer medveten om att Stor Dikt och du själv inte är kompatibla. Det är som att försöka blanda olja och vatten. Eller spela Portal 2 på en dator från 1995.

För i förordet går nämligen Artur Lundkvist loss ordentligt för att beskriva Paz diktning:

”Utan att ge avkall på det flammande bildflödet samordnar han det med tankens oavbrutna brottning, dess blixtlika sökande inåt och genomträngande av världen och fenomenen.”

När jag sedan läste dikterna undrade jag om vi läst samma bok. Därför känner jag inte att jag är rätt person att bedöma hans alster. Jag har ju uppenbarligen missat både flammande flöden och blixtlikt sökande. Eller så har jag valt fel bok (har hänt tidigare).

Lundkvist fortsätter:

”Hans kvinnovision är utpräglad surrealistisk i sin exaltation: det är kvinnan, inte blott som biologiskt alstrande, utan som elektricerande stimulans, explosiv drömbild, konvulsivisk blomma av brinnande kött, förvandlingens flamma.”

OKEJ, uppenbarligen kan Lundkvist läsa in mer än mig i de trista rader som jag hittade i boken. Och om poeten (enligt förordet igen) försöker öppna tidens knut så märkte jag tyvärr inte av det emedan jag somnade minst två gånger under läsningen. Men det kanske var det han menade med tidens knut.

Paz får nöja sig med 1 poäng, hälsar denna konvulsiviska blomma av brinnande kött.

Fakta
Octavio Paz, Mexiko, fick priset 1990 ”för en lidelsefull diktning med vida horisonter, präglad av sinnlig intelligens och humanistisk integritet”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...