5 november 2011

Naguib Mahfouz – Mellan de två slotten

Här får man uppleva Egypten från 1917 och framåt. En fascinerande resa! Känns som att jag rotat runt i en hel familjs dagböcker. För familjen är den centrala huvudpersonen här. Alla är lika viktiga även om det inte står lika mycket om dem i boken.

Jag har träffat Amina som hittar sin självkänsla i att underordna sig, döttrarna Khadiga (den med stor näsa och vass tunga) och Aisha (den vackra som står i burspråket och tittar på en polis) som vill gifta sig så gärna att det är mindre viktigt med vem. Jag har träffat familjens tre söner. Jag är ganska less på de två äldsta just nu så jag hoppar över dem.

Och så har jag träffat Kamal, den yngsta av syskonen. Han är ett sånt där barn som egentligen bara vill väl och göra alla glada men hamnar i olyckor och svårigheter gång på gång. Lite som Madicken. Han frågar de vuxna om allt som han inte begriper och får nöja sig med halva svar. Han vill så gärna ha uppmärksamhet att han ljuger ihop historier, men de andra genomskådar honom. Delarna om honom är mina favoriter.

Sist har vi Fadern/Patriarken/Tyrannen/Dubbelmoralisten. Familjen fruktar och älskar honom. Det gör hans makt oinskränkt. Han är intressant eftersom han faktiskt älskar sin familj och tror att han gör dem gott. Han är fruktansvärd och irriterande av samma anledning. Han blir inte en schablon av en muslimsk patriark? Eller blir han det? Jag kan inte bestämma mig. Jag tror inte det. Han är för mångfacetterad.

I boken sker det små förändringar inom familjen och större förändringar i landet. Egypten blir självständigt, även om engelsmännen fortfarande är kvar för att hålla koll på Suezkanalen. Det är ”lite kul” att det både i boken och alldeles nyss har varit stora demonstrationer och revolutioner i landet. Historien och nutiden liknar varandra och folkets engagemang är stort. Man kan nästan känna dammet pusta upp mellan sidorna när demonstranterna drar förbi och jag ska definitivt leta upp mer fakta om revolutionen 2011 (och antagligen Egyptens 1900-tal också av bara farten).

Mellan de två slotten är en lättläst och trevlig bok som jag tyckte mycket om under läsningen. Men karaktärerna hinner inte utvecklas så mycket som man kan vänta sig på nästan femhundra sidor. Jag vill ha MER drama och MER frigörelse och MER förändring. Att jag inte får det är säkert en väl uttänkt plan från Mahfouz sida, men det är det som gör att den får ett medelbetyg.

Att boken är del ett i en trilogi påverkar antagligen också intrycket. Ingen får till exempel säga att Sagan om ringen är dålig efter att bara ha sett första filmen. Nej. Helheten är grejen. Så tror jag att det är även med Mellan de två slotten.

Fakta
Naguib Mahfouz, Egypten, fick priset 1988 eftersom han ”genom valörrika verk - ömsom skarpsynt verklighetsnära, ömsom suggestivt mångtydiga - har format en arabisk romankonst med allmänmänsklig giltighet”.

PS: På sajten 100 vägar till Afrika finns en heltäckande sammanfattning av bokens handling som du INTE ska läsa om du har tänkt läsa själva boken. Kolla här: www.nai.uu.se

7 kommentarer:

  1. Sett första filmen - eller kanske läst första boken?

    SvaraRadera
  2. Ja, det räknas också. Fast boken är ju mycket tråkigare än filmen i LOTR-fallet :) Det gör att "Mellan de två slotten" var mer som filmen än som boken. Filmen är vacker och en bra första film. Men den behöver de andra två för att bli riktigt bra!

    SvaraRadera
  3. Fantastic beat ! I would like to apprentice while you amend your web site, how could i subscribe for a blog website?
    The account aided me a acceptable deal. I had
    been a little bit acquainted of this your broadcast offered
    bright clear idea

    Review my web page ... jocuri online zuma deluxe

    SvaraRadera
  4. What a information of un-ambiguity and preserveness of precious knowledge about unpredicted emotions.


    Take a look at my page: Juegos Online

    SvaraRadera
  5. I think the admin of this website is in fact working hard in favor of his web site, for the reason that here every stuff is
    quality based information.

    Feel free to surf to my web blog; varul sandel bancuri

    SvaraRadera
  6. I always spent my half an hour to read this website's content everyday along with a mug of coffee.

    My homepage bancuri seci scurte

    SvaraRadera
  7. After looking at a number of the blog posts on your site,
    I honestly like your way of blogging. I book-marked it to my bookmark website list and will be
    checking back in the near future. Take a look at my web site as well and tell me your opinion.


    my web site - Juegos Online Gratis

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...