20 mars 2011

Selma Lagerlöf - Herr Arnes penningar & En herrgårdssägen

På något sätt känns det som att Selma får ett övertag i den här jämförelsen. Enligt reklamlogik skulle jag uppenbart välja henne bland en hel hylla med andra tandkrämer eftersom hon finns på 20-lappen och därför syns mer än vad till exempel Churchill gör.

Dessutom har jag sedan tidigare läst en artondels gross av hennes böcker.

Och nu läste jag av bara farten två till, eftersom de var samlade i en så fin samlande samlingsvolym (med guld på, guld är fint).


"Herr Arnes penningar" var en kort och snärtig berättelse som höll uppe tempot från början till slut. Jag gillade den fast jag varken tyckte om herr Arne, Elsalill eller Torarin. Hade hoppats mer på Elsalills hämnd. Lite mer Kill Bill.

"En herrgårdssägen" var också bra även om jag börjar tröttna på böcker där kvinnor har som livsuppgift att rädda stackars män eller gå runt och lida. Gillade dock slutet, och att de hade en häst som bara ville gå när den hörde musik eftersom den hade varit karusellhäst. Vem stoppar in en karusellhäst i en roman idag liksom?

Selma får inte mindre än 5 nobelisar. Jag gillar språket och flytet och att berättelserna fångar mig. Och att det förekommer pluralböjda verbformer och ord som "genstörtig". Hennes böcker är fulla med Sverige, sagor, skrönor, död, hämnd, spöken, kärlek och folk av alla slag. Jag älskar hennes fantasi och att man får skratta åt saker och förstå att människor alltid har varit likadana. Den som vill kan nog även läsa böckerna och hitta Äkta Visdom. För att hylla denna 5-poängare lägger jag in ett avslutande citat:

"Egentligen var han inte rädd för andra djur än getter, och för hästar och hundar och kattor skulle han inte alls ha varit rädd, om han endast kunnat bli säker på att de inte voro några slags omskapade getter. Men han blev aldrig säker på den saken." (Ur En herrgårdssägen)

Fakta
Selma Lagerlöf, Sverige, fick priset 1909 på grund av "den ädla idealitet, den fantasiens rikedom och den framställningens själfullhet, som prägla hennes diktning".

1 kommentar:

  1. Själv gillar jag Kejsarn av Portugallien... tala om faderskärlek!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...