8 augusti 2011

Giorgos Seferis - Dikter

"Seferis är havets och stenens diktare" står det i Spoilerboken. Det håller jag med om. Det är mycket natur. Särskilt pinjeträd. Men för att liksom connecta mer med dikterna så bytte jag diskret ut alla "pinje" mot "tall" under läsningen. Allt blev mycket mer begripligt, när jag kunde se trädet framför mig och har känslomässiga band till det.

Fast för det mesta connectade jag och dikterna inte alls. Men vissa hade något speciellt. Tankar om läsningen: Det är som att gå runt i en mindre stad på en söndag eftermiddag när nästan allt är stängt. Jag tror att det regnar också. Men mitt i allt hittar man en liten affär/café/kiosk som är öppen. Fröjden! Det känns som att det är meningen! Den här affären är bara för mig, det finns en mening med att just den här var öppen! Ska jag kanske köpa en trisslott? Men när man gått ut så infaller en lite pinsam självrannsakan. Var den så speciell, egentligen? Var det inte en lite väl... klyschig butik? Typisk kiosk sådär. Jag ska verkligen inte skriva på Facebook att jag var här. Och resten av affärerna är stängda. Ungefär så kändes det att läsa denna bok. De öppna affärerna var "Den sista dagen" och "Vårt land är stängt".

Jag har läst i en samling av dikter från olika tider. Det är oklart vem som valt ut dem, men jag gissar på översättarna, i samband med samlingens tillkomst. Den är nämligen utgiven 1963, samma år som Seferis vann. I förordet står följande upplysande mening: "Seferis ser som i en stor vision hellenismens långa historia, han vill leva sig tillbaka till det gångna och söka vad som döljer sig bakom konkreta minnesmärken." Och det kanske han gör, men jag lyckas inte förstå/fatta/förnimma/ana riktigt vad han har hittat eller exakt var han har letat.

Ord på pluslistan: morgonrodnad. Ord på minuslistan: blott, ack, rosor, törnetaggar. Och seriöst, man skriver inte dikter om älskande ORMAR. Nej.
Fakta
Giorgos Seferis, Grekland, fick priset 1963 ”för hans framstående lyriska diktning, inspirerad av djup känsla för den hellenska kulturvärlden”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...