23 juni 2011

William Golding - Flugornas herre

Nu har jag läst en av de mest lästa och recenserade böckerna (jag tänker att en miljard gymnasieelever har läst den?) bland pristagarna: Flugornas herre. Svårt att komma med något nytt om den - vad finns att säga som inte redan är sagt?

Till dig som har läst den:
VISST VAR DEN BRA!
Till dig som inte har läst den:
LÄS DEN!

Min upplevelse av boken blev kanske extra intensiv eftersom jag läste den i två svep på samma dag. Svisch-svosch bara. Det kan dock rekommenderas! Man i princip befann sig på ön med dem. (Man kände dock en stark glädje över att i verkligheten befinna sig i en buss på E4:an.)

Från första sidan blev jag fångad av det som stod raderna. Berättelsen. Det är en av bokens styrkor. Den är intensiv och driven, det finns inga onödiga stycken eller passager, alla darlings är dödade.

När jag hade läst ut boken blev jag fångad av allt som stod mellan raderna. Har gått och tänkt på den ända sedan i måndags (obs länge obs).

Den är fascinerande, tankeväckande, upprörande, realistisk, spännande, filosofisk, obehaglig och ovanlig. Och slutet, jag säger bara det, slutet. Skildringen av barnen (speciellt Jack) ur ett annat perspektiv, vänder på allt, igen.

Jag är glad över att jag har tagit del av boken och den kommer att stanna länge i mina tankar. <-- Kanske platt och urvattnad mening, men ytterst sann.

5 nobelisar.

Fakta
William Golding, Storbritannien, fick priset 1983 ”för hans romaner som med den realistiska berättarkonstens åskådlighet och med mytens mångtydiga allmängiltighet belyser mänskliga villkor i dagens värld.”

2 kommentarer:

  1. Jag har den har hemma, pa engelska, men jag har dargit mig for att lasa den valdigt lange. Sag delar av en svartvit filmversion nar jag var liten och blev livradd, sedan dess har jag hallit den pa en armslangds avstand...
    Men nu kanske det ar dags?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag kan tänka mig att filmatiseringar av denna bok är hemska, finns mycket att skapa obehagliga stämningar utifrån!

    Prova att börja, den är inte lång så rätt vad det är kanske du har läst ut den. ;) Tror dock att det kan vara en bok som man antingen ogillar eller fastnar för.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...