2 maj 2011

John Galsworthy - Förmöget folk (Forsytesagan del 1)


Den här boken är skriven för över hundra år sedan. Översättningen jag läst är från 1926. Ändå känns det som att Galsworthy är en ganska modern typ med en ironisk humor som jag uppskattar. Ibland blir han lite sådär "gammaldags idealistisk i textform" men inte så det stör.

Eventuellt har det varit till bokens fördel att den utspelar sig i London i slutet av 1800-talet. Jag har nyss sett Downton Abbey (världens bästa serie, jag lovar!!!) och var möjligen på förhand positivt inställd till ytterligare skildringar av ungefär samma tid.

Bokens ädla syfte är att ge en känga till behovet av att äga. Det gör den på ett snärtigt och spännande sätt. MEN. I början tyckte jag bara att den var rolig och trevlig och underhållande. Den har vad vissa skulle kalla charme. Sedan dunkar den till en i huvudet och visar sig vara en ulv i fårakläder! Jag blev alldeles bedrövad för NN:s (vill inte spoila) skull och skrev raskt upp de övriga delarna i serien på min att-läsa-lista. Måste ju få veta hur det går!

Karaktärerna, som först bara är ett myller av Forsytar, blir egna individer relativt snabbt. Trots det fortsätter beskrivningen av hur Forsytarna är som familj, släkt, flock, samhällsklass. Det är bland det roligaste med boken. Till exempel är de tveksamma till det faktum att Forsytar dör, skeptiskt inställda till personer som bär mjuk hatt, och övertygade om att man äter hammelsadel på alla bjudningar. I sitt sammanhang är det fruktansvärt roligt.

Galsworthy får 5 nobelisar. Jag gillade hela konceptet.

Fakta
John Galsworthy, Storbritannien, fick priset 1932 ”för den förnäma skildringskonst, som i 'The Forsyte Saga' uppnått sitt högsta uttryck”.

4 kommentarer:

  1. Galsworthy är fantastisk! Kan även rekommendera teveserieversionen…

    En annan Nobelprisbelönad släkthistoria är Buddenbrooks av Thomas Mann (1929). Värd att läsa om du gillade Forsytesagan!

    SvaraRadera
  2. Sannerligen!

    Buddenbrooks har jag spanat in. Blev dock lite rädd eftersom jag läste någonstans att "Herr C. och hans söner" var inspirerad av den. Men den ska ändå läsas! (Dessutom såg jag att "Bokcirkeln" på P1 har sänt fyra avsnitt om den, som man kan lyssna på parallellt. Tror det blir najs!)

    SvaraRadera
  3. Du MÅSTE se TV-serien. Det finns två versioner, den nya är fantastisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var får man tag på "den nya"? Jag älskade "den gamla" versionen!/ Majken

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...