26 maj 2011

Odysseus Elytis - Axion esti

För mig är Axion esti en till stora delar obegriplig bok. Den är bombastisk och öser på med vilddjur och blod och offer och skökor och ormar. Vissa saker får en förklaring längst bak, vissa namn och berg förklaras. Men ändå - Greklands historia i form av symboler, "gestaltat genom författarjagets utveckling", är svårläst.



Saker som hade underlättat: 1) att läsa boken på orignalspråk, 2) att vara grek, 3) att känna till Greklands historia i modernare tid än antiken.



MEN. På något sätt får man en upplevelse. Man får ta del av hur mycket känslor Elytis vill förmedla (även om man inte alltid förstår vilka). Man får ett intryck. Man känner stor lättnad när boken är slut.



MEN. Jag kommer inte att rekommendera denna till någon. Jag kommer inte att läsa fler saker av O. Elytis. Jag kommer inte att minnas denna som mitt läsande livs höjdpunkt.



PLUS I KANTEN. Det intryck som består är att Grekland är fantastiskt. Därför har jag försökt att på ett ytterst diskret sätt smyga in bilder från detta land i recensionen. Så att ingen ska märka hur kort den är och hur lite jag har att säga. Funkar?



POÄNG: 1 (Förlåt Grekland, det känns som att jag hugger dig i ryggen med detta betyg! Men det är ju inte ditt fel. Jag gillar dig faktiskt skarpt. Och Kapten Corellis mandolin är ju en av mina favoritböcker, kan det väga upp denna sågning?)

Fakta
Odysseus Elytis, Grekland, vann priset 1979 ”för hans poesi som mot bakgrund av grekisk tradition med sinnlig styrka och intellektuell klarsyn levandegör en modern människas kamp för frihet och skapande”.



OBS! Jag har gjort en ny bedömning och uppdaterar därför betyget till en tvåa. Detta skedde helt oväntat och frivilligt den 5 juni 2011 på grund av att världen är fantastisk.

4 kommentarer:

  1. Till Grekland vill jag fara, bl.a. pga.dina vackra bilder och trots rec. av herr Elytis...Undrar om nobelpriskommittén förstod allt han skrev?!

    SvaraRadera
  2. Gör't! Grekland är faktiskt fantastiskt vackert. Dock inte deras statsfinanser.

    Kommittén kanske hade hjälp. Från svenskaakademien.se:
    "I den mån ett författarskap inte är tillräckligt känt för Akademien, kan expertutlåtanden beställas genom Nobelkommitténs försorg. Om en kandidat skriver på ett språk som inte är tillgängligt för Akademiens ledamöter och det råder brist på goda översättningar, kan provöversättningar beställas."

    SvaraRadera
  3. Har du hört Theodorakis verk? Där han har tonsatt Axion Esti? Har även gjorts på svenska och är fantastiskt, mystiskt, pampigt.

    SvaraRadera
  4. Jag har lyssnat på det på tyska, vilket var mystiskt. Tror sannerligen att svenska versionen kan vara en bättre idé!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...