22 oktober 2011

Harry Martinson – Nässlorna blomma

Nässlorna blomma tyckte jag om. Mycket. Den kanske fick pluspoäng redan innan jag började eftersom jag visste att den utspelade sig i Sverige, tidigt 1900-tal. Är man som jag en sucker för böcker som handlar om Förr I Tiden så är den här given i läslistan.

Boken handlar om Harry Martinsons uppväxt som föräldralös pojke (min pappa är död och min mamma är i Karlifornien), bortauktionerad till dem i socknen som tog honom mot lägst ersättning. Läsaren får följa med från rik pappa som klipper ull i Tasmanien, kråkslott, stenbrott och familjens sammanbrott. Syskonen skingras och kärleken och tryggheten försvinner.

I slutet av boken finns en ingående redogörelse för hur Martinson slitit med romanen under lång tid. Det är intressant. Men nu när jag ska skriva om boken tänker jag mer på den vuxna Harry Martinsons öde än handlingen i själva boken. Mycket tjorvigt. Tror dock att den vuxna Harry Martinsons öde får jag fördjupa mig i utanför bloggen.

Jag gillade språket mycket. Det var både rakt på sak och vackert beskrivande. Jag gillar också när man dras med i en berättelse direkt, från första sidan. Blandningen av gamla uttryck, dialekt och barns tolkning av ord gör läsningen ännu mer intressant (språk=intressant). Finns även en ordförklaring i slutet. Fröjden!

Nässlorna blomma är enligt mig en berättelse om att växa upp utan att känna sig älskad. Därför alltid aktuell. För oss som lever nu är det också en påminnelse om att livsvillkoren har förändrats EXTREMT mycket i Sverige under 1900-talet. Den kan läsas som ett tidsdokument eller som en vanlig bok om ett rörande (jo det är bästa ordet) livsöde.

5 poäng. För att den var bra. Om det här med det opassande i att Martinson själv satt i akademien när han fick priset säger jag så här: Jag har läst mycket tråkigare och sämre saker under projektets gång. Den här boken var både intressant och välskriven. Punkt.

Fakta
Harry Martinson, Sverige, fick priset 1974 ”för ett författarskap som fångar daggdroppen och speglar kosmos”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...