8 januari 2012

Verner von Heidenstam – Vallfart och vandringsår

Kära Verner, jag famlar i mörkret. Vad vill du säga med detta verk? Ibland är dina dikter/berättelser käcka saker på rim, ibland har de en sensmoral om att man kan hitta en kungakrona i en soptunna. Eller att civiliserade människor jobbar för mycket:

”men fliten slog till sist ihjäl
den lata vildens glada själ”.


Ibland tyckte jag att du skrev något kul:

”Mången, som med lugnt mod lägger huvudet på stupstocken, har svimmat för en sticka under nageln.”

Jag vet att Vallfart och vandringsår är din debutbok och att den fick bra recensioner när den kom ut 1888 eftersom den hade en ny stil. Men en ny stil med drygt 120 år på nacken är kanske inte så imponerande längre. Tack och adjö.

Resor inspirerade?
Heidenstam fick som ung tuberkulos och tog därför en paus från skolan och reste runt i Sydeuropa och den så kallade ”Främre Orienten” för att friskna till. Han bodde ett tag i Rom. Om inte den här dikt/berättelse-boken är inspirerad av dessa resor så äter jag upp min hatt. Och en burk kronärtskocka. (mkt mkt äckligt)

Den får 1 poäng. Jag upplevde texten som omväxlande föråldrad (i ordval och beskrivning av folk, de blev liksom bara symboler för hur Heidenstam tänker sig ”juden”, ”muslimen”, ”negern”, ”diktaren” och så vidare), tråkig (sida upp och sida ner med isissystrarnas bröllop skulle kunna söva en blåval) och svulstig (allt är bara för mycket hela tiden). Den får mig också att känna att jag inte fattar nånting, eftersom det här tydligen ansågs värdigt Nobelpriset en gång i tiden.

Jag rekommenderar inte samlingen till någon, utom till elever som ska hitta exempel på olika slags versmått, typ hexameter och liknande. Eller kanske inte till elever. Kanske till historiker som vill veta hur en svensk adlig vit man med yrket diktare beskrev Främre Orienten/Rom med mera på 1880-talet. Och det är kanske en smal målgrupp.

Fakta
Verner von Heidenstam, Sverige, fick priset 1916 ”såsom ett erkännande av hans betydelse som målsmannen för ett nytt skede i vår vitterhet”.


Extramaterial:
Vallfart och vandringsår behind the scenes


Har tillhört Vännäs Föreläsarförenings Folkbibliotek. Och lånades flitigt 1954. Hela två gånger.

7 kommentarer:

  1. Jag läste hans "Sista dikter" i somras och de var inte heller särskilt bra.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår. Om jag ska vara ärlig så tyckte jag att vissa saker lät som julklappsrim. Av det sämre slaget. Men säg det inte till någon.

    /EnsomundrarommanverkligenfårdissaNationalskalder (?)

    SvaraRadera
  3. Helt underbart med biblioteksstämplarna. Sån't gillar jag!

    SvaraRadera
  4. Ja visst är de fina! Gillar att man kan se exakt när någon annan har lånat boken och fundera över vem det var, hur deras värld såg ut just då och varför de valde just den här boken.

    SvaraRadera
  5. Ha ha! Som att slänga pärlor åt svin. Kanske den bästa svenska diktsamlingen genom tiderna. Julklappsrim? Det säger nog mera om dig än om Heidenstam. Det man inte förstår skall man inte recensera...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle vara intressant att läsa DIN recension av diktsamlingen!Om du nu inte vore så anonym...

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...