11 mars 2012

Månadens lyriker i mars

Här är han!
Eugenio Montale!
Månadens lyriker. Hade nästan glömt'n.
Hans bok är inte vacker, men tunn.
(Tunn=bra för mitt projekt.)

Eugenio Montale är en intressant typ. Enligt spoilerboken konstaterade någon som heter Bengt Holmquist 1966 att hans dikter är "den moderna pessimismens kanske mest koncentrerade och mest konsekventa lyriska uttryck". Jag väntar mig sjukt pessimistiska dikter.

Eugenio Montale är född vid en kust i Ligurien, som är en stad i nordvästra Italien (jag väntar mig pinje i dikterna). Evert Taube har sjungit om en "Morgon i Ligurien", där han använder uttrycket pluviala pärlor. Svenska akademiens ordbok säger att pluvial (som adjektiv) betyder "rägnig". Ordet kan även användas i sammansättning:

PLUVIAL-PERIOD. period (i vissa lägre, nu rägnfattiga breddgradors geologiska historia) kännetecknad av rägnrikedom framkallad av istidens temperatursänkning.

Och därför är det Ovädret och annat som ska in på vågrät fem.

Umeå är för övrigt inne i en omväxlande isig och pluvial period.

2 kommentarer:

  1. Kan du inte göra ett helt "Nobelprisförfattarkorsord" med liknande kluriga ledtrådar ;-)

    SvaraRadera
  2. Oj oj oj... ja, kanske en dag när jag känner inspirationen flöda. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...