11 augusti 2011

Här är den!

Den är i mitt hem!
Boken från Sveriges depåbibliotek.
Man fick låna hem den.
En sådan raritet kräver tillbörlig uppmärksamhet.
Här följer idolbilder ur alla vinklar.


Omslaget är i brunt skinnaktigt jox, med marmorerat papper i mitten. Högsta mode 1936? I världens bästa författardatabas (ALEX) står att det verk som var viktigast för Churchills Nobelpris var hans böcker om andra världskriget (i 6 band). Men man kan ju inte läsa uppföljarna innan del ett, och därför väljer jag denna om Det stora kriget istället. Jag vet mindre om det. Tänk om jag lär mig något?


Boken innehåller även bilder, planer och kartor. Särskilt planerna ser jag fram emot att ta del av. Känns mycket Jönssonligan. Och jag måste komma ihåg att hädanefter sluta förkorta författarens namn till WC, det korrekta är naturligtvis WSCCHMP, även om jag inte har en aning om vad C.H. och M.P står för.


Den är mkt tjock. Titel i guld. Det här är som sagt band 1. Jag hyser tvivel på att jag kommer läsa alla banden. Boken är andra utgåvan, något ändrad beroende på "skrifter" som har utkommit och "ökat vår sakkännedom". WSCCHMP skriver vidare att han inte har modifierat grundvalarna för sin berättelse, även om han har gjutit om hela berättelsen så att den blivit mer koncentrerad (i bara 3 band).



Det stora kriget är en "faktabok"* och därav även granskad och godkänd av militären. Vilken tur. Jag googlar Churchill och läser att han verkar ha varit en rasistisk imperialist som fascinerades av krig. Tror att det kan vara bra att känna till om man ska läsa "fakta"* om Det stora kriget.

(*som uppväxt i ett postmodernistiskt tidevarv vet jag inte om fakta finns, allt är subjektivt och kontextuellt. Heh.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...