9 april 2012

Påskbok 2: Tårtor i Rwanda

Titel: Mrs Angels tårtbageri
Författare: Gaile Parkin
Handling: Angel bor i Rwanda med sin man + fem barnbarn, eftersom föräldrarna till barnen har dött på olika sätt. Angel bakar och säljer (sjukt fina och mkt populära) tårtor till alla typer av fester. Till exempel en flygplanstårta till en tjej som älskar flygplan och en micktårta till husets karaokefantast.

Kommentar: Den här tyckte jag om! Ibland var den dock lite babblig och folk sprang in och ut i varje kapitel utan att jag fick någon riktigt koll på vem som var vem. Fast det gjorde inte så mycket ändå.

Bokens styrka är att den ger en uppdaterad (eller ska jag säga nyanserad?) bild av ett afrikanskt land. Det finns mobiltelefoner och folk vill ha snygga skor, men samtidigt finns det gatubarn, aids och malaria. Dessutom ger den små nyp till "bistånd" när det inte funkar så bra. Boken utspelar sig en kort tid efter folkmordet i landet och jag tycker att boken är bra på att beröra detta utan att frossa i hemskt. Jag gillar inte hemskt.

På omslaget står det något om att den liknar Damernas detektivbyrå och jag förstår att de vill sälja på den associationen. Men jag tycker inte att böckerna är särskilt lika. DD handlar om en detektivbyrå. Böckerna känns stillsamma och filosofiska, och Mma Ramotswe är en traditionell dam. Angel har ett tårtbageri, hon är fartigare och öppen för nyheter på ett helt annat sätt. Det enda som kan tänkas likna är att de handlar om kvinnor i Afrika, som driver en verksamhet. Och måste då två böcker som har dessa ingredienser vara lika? Nja.

Illustration av inköp av snygga skor.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...