8 oktober 2013

Nobelprisgissning från Hanna

Hanna med bloggen Feministbiblioteket svarar så här:

1. Vilken författare hoppas du får Nobelpriset i litteratur 2013?
– Jag hoppas på Nawal El Saadawi eller Assia Djebar. Margaret Atwood eller Joyce Carol Oates är också ständiga favoriter.

2. Vem tror du att det blir?
– Jag trodde verkligen stenhårt på El Saadawi förra året och blev grymt besviken. Nu är jag inte så hoppfull så jag säger att jag tror att det går till en man. Eventuellt en med tvivelaktiga politiska åsikter.

3. Om du fick hitta på ett nytt litteraturpris - vad skulle det heta och vad skulle det vara för slags pris?
– Jag skulle vilja ha ett eget pris! Feministbibliotekets pris skulle gå till den som synliggjort orättvisor mot kvinnor eller på något sätt förbättrat för kvinnor någonstans i världen.

1 kommentar:

  1. Åh, då vill jag nominera Svetlana Aleksijevitj till Feministbibliotekets pris, för hennes fantastiska skildring av kvinnorna som kämpade i andra världskriget.

    Hilda

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...