9 oktober 2013

Nobelprisgissning från Helena



Helena med bloggen Fiktiviteter svarar så här:

1. Vilken författare hoppas du får Nobelpriset i litteratur 2013?
– Nawal el Sadawi - för att jag aldrig läst henne, tycker hon verkar hur cool som helst och ett nobelpris skulle definitivt få mig att äntligen läsa något av henne. Annars Assia Djebar för att hon skriver viktigt och förtrollande.

2. Vem tror du att det blir?
– Det är ingen idé jag gissar på ett namn för jag har inte koll på dem som till slut får priset, jag hoppas att Akademin överraskar mig i år!

3. Om du fick hitta på ett nytt litteraturpris - vad skulle det heta och vad skulle det vara för slags pris?
– Jag skulle vilja dela ut ett Bokslukarpris till författare som skriver fantastiska fantasifulla böcker som får barn och unga att hitta till läsandet och vilja bli kvar där. Det finns många kandidater och de skulle behöva lyftas fram mer.

3 kommentarer:

  1. Så himla roligt att alla har tänkt ut olika priser för olika typer av författare/läsare/genres :-)

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idé - ett bokslukarpris! Kommer genast på flera kandidater (Widmark, Angerborn, Melin).

    SvaraRadera
  3. Håller med om alla dina Janina och kan lägga till massor, exempelvis Bross, Höjer, Krog osv :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...