21 oktober 2013

En häftapparat men ingen egen krok på toaletten

"Det måste vara häftapparater som betyg." Det var det enda jag säkert visste att jag skulle ha med i den här skrivelsen/recensionen av Ester Roxbergs bok Fågelhuset. I övrigt är jag osäker.

Huvudpersonen Liv är praktikant, oavlönad sådan, på någon slags kulturkoloss i Stockholm. Kanske ett förlag? Jag tror det. Symbolen för att höra till blir för mig hennes häftapparat. Den är så konkret, och används inte av de som inte behöver häfta sina papper själv. Praktikanten får kopiera och häfta.

Förutom den har Liv ett eget skrivbord och en dator där hon sitter och gör viktiga saker. Vuxenpoäng, arbetslivspoäng. Kontorspoäng. Men hon har inte en egen krok på toaletten.

Framsidan visar lite av bokens crazy kaoz, men den hade kunnat visa mer. Dock sjukt snygg.

Det boken är bra på är att visa upp hur unga människor förväntas jobba (gratis) som dårar för att bevisa att de duger, lockade av en möjlighet till anställning eventuellt i framtiden, om ingen annan bättre dyker upp, och hur det stressar sönder deras kropp och tankar och liv.

Det boken är dålig på är att ha en normal handling där man förstår vad som händer. Det dyker upp illrar och redaktörer som bor i taket, enkät medelst handuppräckning om av vad de röstat på, disktrasor som försvinner och sms från antingen den ena eller andra. Egocentriska killar som ljuger och manipulerar, Liv som vill höra till, men det blir liksom inte, går liksom inte. Som läsare blir jag frustrerad över att hon blir så utnyttjad och är så lätt som en flisa som flyger i vinden, man kan borsta bort henne från en kavaj.

I början trodde jag att det var en "vanlig berättelse" jag skulle få läsa, och när det inte visade sig stämma tog det en ganska lång bit innan jag ställde om och fick något flyt i läsningen. Det blir därför en trea i betyg för läsupplevelsen och en fyra för idé och innovativitet. Fågelhuset är en text som är väldigt speciell, med karaktärer som är ganska otrevliga. Jag gissar att man ska identifiera sig med Liv, och det gör jag kanske till viss del, men hon blir mer och mer mystisk så till sist tycker jag inte om någon karaktär alls.

Det är en bok som jag inte riktigt vet exakt vad jag tycker om - den är både tråkig, skitcool, språkligt smart, viktig och lite jobbig. Oavsett så kommer jag inte att glömma den.

Betyg: 3 till 4 häftapparater
Titel: Fågelhuset
Författare: Ester Roxberg
Förlag: X Publishing (2013)
Antal sidor: 220
Hittas t.ex. här: Bokus, Adlibris

4 kommentarer:

  1. Hmm, det här lät ju kul, varför har den här gått mig förbi?! Illrar, dessutom! Måste kollas upp.

    SvaraRadera
  2. Rolig framsida om inte annat. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av mina favoriter 2013 tror jag allt!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...