9 oktober 2013

Nobelprisgissning från Linnea



Linnea med bloggen Bokblomma svarar så här:

1. Vilken författare hoppas du får Nobelpriset i litteratur 2013?
– Bodil Malmsten. Det andra behöver flera hundra sidor för att förmedla kan Malmsten komprimera ihop till några få, vackert formulerade rader. Hennes böcker är en njutning att läsa, men saknar inte bitsk samhällskritik. Malmsten förtjänar alla pris som finns! Jag vet ingen författare som kan träffa så rätt i sina betraktelser över vårt samhälle som Bodil Malmsten. Fast naturligtvis är det inte realistiskt att hon skulle kunna få Nobelpris. Det dröjer nog några år innan det blir en svensk igen...

2. Vem tror du att det blir?
– Inte den blekaste! Jag har aldrig läst någon som sedan fått Nobelpriset (däremot har jag läst de senaste pristagarna efteråt). Det är väl inte sådan litteratur jag söker mig till, helt enkelt, och därför blir det svårt att spekulera. Jag gissar dock att det blir en kvinna i år. Det har ju varit tre gubbar i rad nu.

3. Om du fick hitta på ett nytt litteraturpris - vad skulle det heta och vad skulle det vara för slags pris?
– Oj, svår fråga! Kanske jag skulle önska mig att pris som fokuserar på bortglömda guldkorn. Många priser fokuserar på nya titlar, men någon borde titta i backspegeln och lyfta fram riktigt bra böcker som t.ex. är 5 eller 10 år gamla - inga riktiga klassiker, men inga som varit snackisar det senaste året heller. Namn är svårt. Guldkornspriset?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...