6 oktober 2013

Samlar på gissningar

Tack vare bra kommentatörer så vet jag nu att det är antingen denna torsdag eller nästa torsdag som nästa pristagare i litteratur tillkännages och bokhandlarna får veta vem de ska sälja som årets julklapp.

För att skapa lite Nobelprisstämning här på bloggen (och leva upp till mitt stackars bloggnamn) har jag tänkt samla ihop en massa gissningar från en massa olika håll, och så presentera en hel mängd med förhoppningar här nästa vecka. Som börjar imorgon. Jag är som alltid ute i jättegod tid. Med allt.

Om du också vill gissa så skicka ett mejl till nobelprisprojektet@gmail.com med svar på följande frågor:

  1. Vilken författare hoppas du får Nobelpriset i litteratur 2013?
  2. Vem tror du att det blir?
  3. Om du fick hitta på ett nytt litteraturpris - vad skulle det heta och vad skulle det vara för slags pris?

Skicka gärna också med en bild på hur du ser ut när du hoppas! (Och blogglänk om du bloggar!)

OCH! När du ändå är i farten och gissar så tycker jag att du ska klicka in hos Mimmimaries böcker som har en tävling där man kan vinna pris om man gissar rätt. Jag har gjort en gissning där, men tror egentligen att den är fel. Så det finns stor chans att vinna!


Länk till tävlingen

6 kommentarer:

  1. Eftersom du delat här om min tävling Josefin får du en chans till att gissa hos mig enligt reglerna. :-)

    SvaraRadera
  2. Jag tror/gissar att de tillkännager nobelvinnaren torsdag en 17 okt! Hoppas på Joyce Carol Oates, men misstänker tyvärr att det blir någon totalt okänd poet som inte är översatt till svenska än... :(

    SvaraRadera
  3. http://akademiblogg.wordpress.com/2013/10/07/tillkannagivandet/

    SvaraRadera
  4. Hoppas på JCO! Eller Ngũgĩ wa Thiong'o, skulle vara roligt med någon från Östafrika! :-)

    Jag spekulerar här;
    http://www.litteraturmagazinet.se/emma-kreu/boklogg/nobelprissoppa-5340217

    SvaraRadera
  5. 1. Jag hoppas att det blir någon obskyr men jävligt bra författare som inte har förekommit på en enda vadslagningslista. Det är alltid trevligt att bli överraskad.
    2. Tror på Svetlana Aleksejevitj. Vittneslitteratur verkar vara Akademiens grej.
    3. Ett bokhantverkspris till det förlag som satsar mest på ordentliga, välgjorda och långlivade utgåvor: träfritt papper, trådbindning, linneband o.s.v., och som vägrar ge ut limryggad pocketskit.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...