8 oktober 2013

Nobelprisgissning från Janina

Janina med bloggen Bläddra! Bläddra! svarar så här:

1. Vilken författare hoppas du får Nobelpriset i litteratur 2013?
– Jag tycker att det vore väldigt kul om en kvinnlig författare som också skriver för barn- och ungdomar fick priset. Till exempel Joyce Carol Oates eller Sonya Hartnett.

2. Vem tror du att det blir?
– Jag tänker så här: det blir inte en pristagare som är för lik dem som har fått priset de senaste två - tre åren. Alltså blir det inte en man i år och det blir inte heller en poet. Ser man till den geografiska fördelningen skulle jag gissa att det blir en afrikansk författare i år. Men jag skulle också kunna tippa på Alice Munro eftersom hon skriver noveller (ovanligt i Nobelprissammanhang) och för att hon är kvinna.

3. Om du fick hitta på ett nytt litteraturpris - vad skulle det heta och vad skulle det vara för slags pris?
– Oj, vad svårt! BU-litteraturen, som ligger mig särskilt varmt om hjärtat, har ju redan ett fint pris: ALMA-priset. Men det är klart, det vore ju kul med ett nytt svenskt litteraturpris för barn- och ungdomsböcker. Ett pris där man man tävlade i olika kategorier: bilderbok, lättläst, mellanålder, ungdomsböcker och faktaböcker. Som det är nu klumpas ju alla dessa väldigt olika kategorier ihop och konkurrerar om samma pris när man delar ut exempelvis Augustpriset eller Slangbellan.

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...