15 augusti 2013

Slottet av is – spännande och snyggt balanserat

För mig är den här boken som kaffe och pannacotta med passionsfrukt. Perfekt balanserad och mycket delikat. Avnjuts högst lämpligt i skuggan på en altan.



Minna är en helt vanlig person som bor med sin mamma och pappa och lillasyster. Pappan är dock som en vandrande krutdurk; man vet inte när han ska sprängas och alla tassar därför på tå. Utom lillasyster Lo som inte förstår när det inte är läge att spilla ut mjölken…

Efter en köksbordsincident flyr Minna ut i trappen och in i hissen, där hon hittar en liten hissknapp som tar henne till landet Undrien. (Och jag vägrar tro att det är ett fantasiland, det är klart att det finns på riktigt.) Undrien är först en plats där hon kan slippa sin vardag, men sen får hon veta vilka hot och faror som lurar. Och i en magisk sagobok, med pärmar misstänkt lika den man håller i handen när man läser, får hon höra om en profetia – det är hon som ska rädda dem! Trots att hon bara är vanlig.

Så här börjar ett kapitel till exempel. Hur fint som helst.

Sedan vindlar sig berättelsen vidare i balansgång på ett järnvägsspår, och det är så snyggt skrivet och väl avvägt hur många hjälpsamma som ska dyka upp och hur många faror som ska hota. Det var helt omöjligt att sluta läsa. Älskar språket och att mormorn är lite rivig och inte bara gullig. Och så tyckte jag om att draken kom in så tidigt men inte bara var prydnad utan faktiskt viktig.

Gillade den verkligen, och vet att jag hade älskat den när jag var i ”rätt” ålder. Om jag hade en lista med böcker som jag ska tipsa barn om skulle denna definitivt vara med. (Varför har jag inte en sån? Ska omedelbart påbörjas.)

Betyg: 4 välfyllda tallrikar med lungmos
Titel: Slottet av is
Författare: Janina Kastevik
Illustrationer: Jonna Björnstjerna
Förlag: Bonnier Carlsen, 2013
Antal sidor: 219
Hittas t.ex. här: Adlibris, Bokus

2 kommentarer:

  1. Jamen...är du RIKTIGT säker på att Undrien finns??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen hur fick hon annars berlocken? Som var under sängen? :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...