27 augusti 2013

Bortbytingen - en novell om troll (och osjälviskhet)

E-bokspremiär på min dator (eller data som Per Lärnström skulle ha sagt) blev inte någon ny, modern bok med kreativa sätt för att nå publicitet. Nej, det blev en trollsaga från 1915.

Bortbytingen av Selma Lagerlöf handlar om hur ett spädbarn ramlar av hästen i skogen och ett troll snabbt byter ut barnet mot sin egen trollunge. Mamman tar hand om trollungen och försöker skydda honom mot alla som tycker att han är äcklig och konstig, men det är inte en inställning som gillas av övriga. De vill snarast använda taktiken "utsätt honom för fara så kommer trollet och byter tillbaka". Dålig plan.

Novellen är perfekt uppbyggd med en spännande inledning, en sagoaktig fortsättning och ett uppfostrande slut. Och lite abrupt. Fast jag gillar ändå sensmoralen. Varför ska man straffa en oskyldig? Heja mamman och tanken att behandla andra barn som man vill att ens egna barn ska bli behandlade.

Den här novellen fick jag som prova-på av Mix förlag. Två tummar upp för support med hur jag kom igång med e-boksläsaren!


Titel: Bortbytingen
Författare: Selma Lagerlöf
Förlag: Mix förlag (2013) Rec.ex
Hittas t.ex. här: Bokus, Adlibris

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Fast jag tror att en läsplatta är extra bra. :) Skärmen är otymplig.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...