8 augusti 2012

Blogg-bakverket nummer ett

Har testat den här boken. Och testade då bloggarnas chicaste kaka de senaste åren: makroner/macarons. Författaren hade en föredömlig inställning till det här med bakning:

  • Äggvitorna går utmärkt att använda direkt och måste inte ligga och vänta i rumstemperatur i ett dygn. 
  • Det är enklare att köpa färdigmalt mandelmjöl, så då gör man det.
  • Man kan ta en vanlig påse att spritsa med. 

Men... nog är det ganska mycket jobb för lite fluff?
Stort plus dock för fina bilder och instruktiva steg-för-steg-sidor!


Oklart vad man ska ha saxen till, förutom att klippa upp påsen med mandelmjöl. Oj, nu såg jag att det var en sån där kak-tång. Tar tillbaka allt.


Ingredienser. Det blev inte lime/passionsfyllning. Det blev choklad. Men det visste jag ju inte innan.


Innan gräddning. Kändes som att spritsa ut kaviar. 


Matlådan är helt oskyldig i sammanhanget.


Tada! Nobelprisprojektet bjuder på kaka. 

8 kommentarer:

  1. Wow! Kan du skicka några med posten! Vill ju smaka... / Modern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Komsi komsi! Nä men jag kan baka nya. De här kanske... tar slut :)

      Radera
  2. Bra tips och råd, kanske de egna godare än köpta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det tror jag nästan att de är!

      Radera
  3. Himla fina kakor!
    Blir det makroner på nästa Picket & pocket? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vet aldrig! Kanske jag får feeling och bakar en sats till. Men då blir det ingen kanel i chokladfyllningen, för det var inte fröjden. Önskesmak på fyllning?

      Radera
  4. Tjusigt!
    Jag gillar Mia Öhrn, hon har rätt inställning! /Hon som bakar alldeles för sällan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här fanns även recept på chokladbollar. Bra nivå att börja med :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...