9 januari 2012

Dissad Darcy

Härmed utnämner jag utan omsvep trettonhelgen som årets största läshögtid. Sjukt mycket bättre än den där sociala julen. Har nämligen också hunnit läsa Mr Darcys’ Diary av Maya Slater.

Boken började bra. Som Jane Austen-fan känner man igen både historien och karaktärerna. Det högtravande språket är skickligt fångat och flera av replikerna från Stolthet och fördom finns med, här återberättade enligt Mr Darcys uppfattning. (För den intresserade läsaren kan jag meddela att Mr Darcy stod så stel och var så avogt inställd till att dansa på första balen mestadels på grund av sina snäva och obekväma finbyxor.)

Men Slater skriver inte lika roligt som Austen (stora skor att fylla tänker jag) och efter ungefär halva boken så känns det som att ”nu kan jag det här”. Det roliga som går att utverka ur att man får se en välkänd historia ur en annan persons synvinkel blir liksom på tomgång. "Bla, bla, bla" är ett uttryck som dyker upp i huvudet. Flera gånger.

Eftersom Bennet-systrarna är huvudpersoner i Austens bok och Mr Darcy med vänner är frånvarande långa stunder har den här boken naturligt nog långa episoder att fylla ut som inte finns med i Stolthet och fördom. Det är långa dagar när Mr Darcy sitter insnöad på värdshus, rider i parken med sin syster, sköter sina affärer eller sitter och grubblar.

Det är kul att hon gett karaktärerna lite nya vinklar och egenskaper. Den här Mr Darcy har absolut inte den fläckfria karaktär och moral som han verkar ha i originalet… Vissa delar omnämner han till och med som ”not for ladies’ eyes”. Anne de Bourgh får man också en närmare presentation av, och så har Lord Byron (poeten) slängts in som en vild och galen vän till Darcy och Bingley.

När jag letade efter fakta om författaren hittade jag en hel drös andra Mr-Darcy-berättar-sin-version-böcker. Uppenbarligen är det en nisch som många gett sig in på. Efter att ha läst den här boken är jag inte direkt sugen på att läsa någon mer Mr-Darcy-version. Det blev ganska segt när man visste hur det skulle gå utan att det var så underhållande att ta sig dit. Däremot är jag lite sugen på att ge Pride and Prejudice and Zombies en chans. Vad tror ni andra Austen-fans? Kan det vara nåt?


Notera frukten som "råkar" vara med i bakgrunden. Den har minskat i antal.

4 kommentarer:

  1. Jag måste erkänna att Pride and prejudice and zombies står står i min bokhylla, men jag har inte riktigt vågat ännu, precis som du skriver så finns det nåt läskigt med att läsa såna här böcker, man vill ju inte ha sin mr Darcy förstörd ;)

    Dock är jag väldigt sugen på den här: http://www.bokus.com/bok/9781402239984/mr-darcy-vampyre/, Mr Darcy som vampyr, borde kunna bli kul i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Oj! Enligt den lilla beskrivningen av boken verkar den ta vid där Stolthet och fördom slutar, så känslan av att "man redan vet hur det går fast är tråkigare" behöver man inte oroa sig för. Men läskigt? JA!

    SvaraRadera
  3. Ahh, jag vill läsa Mr Darcys’ Diary av Maya Slater eller någon bok där det utspelar sig utifrån Mr Darcys perspektiv. Hur hittade du denna bok?

    PS. Jag är en STOR "Stolthet och fördom"-fan.

    SvaraRadera
  4. Jag hittade den på loppis på Nolia någon gång i höstas :) Och slog till, bara på grund av namnet.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...