17 december 2011

Vad ska man göra om kroppen inte passar?

Pojkarna. Vilken bok.
(Paus för eftertanke.)
Den liknar ingen bok jag läst tidigare.
Den tar upp ämnen som jag läst om tusen gånger tidigare.
Men här är allt mer.

Vad ska man göra om flickkroppen inte passar och man kan få en annan kropp på natten? En pojkkropp som slipper blickar och slipper bli bedömd. En kropp som duger. En kropp som gör saker. Kan göra hemska saker. Kan göra nya saker. Ska man offra sina "vanliga" vänner för det nya livet? Boken ställer frågor om identitet och kön och lojalitet. Den ger inte så många svar. (Inga alls kanske?) Den är klassad som ungdomsbok men är ganska avancerad. Ovanlig. Mystisk.

Jag kunde inte släppa den utan läste från första sidan till sista i ett enda svep. Om alla Nobelpristagare skrev 180-sidiga böcker som var så här intressanta skulle projektet flyga fram.

Pojkarna av Jessica Schiefauer blev nummer 1 i utmaningen från Hundöra.


Suddiga pojkar i ett hus av växter. Snajsigt värre.

3 kommentarer:

  1. Funderat fram o tillbaka på om jag borde läsa boken. Efter ditt inlägg så lutar det för att läsa den... men jag vet fortfarande inte. Kanske? Den verkar ju bra! :)

    SvaraRadera
  2. Ja! Läs den! Den är ovanlig, så bara för den sakens skull tycker jag den bör få en chans =)

    SvaraRadera
  3. Nu vart jag ju jättenyfiken på boken! Jag har precis bytt bort den mot Coraline av Neil Gaiman och hade tänkt se om den skulle tänkas komma ut i pocket. Fast nu är jag så himla nyfiken!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...