3 mars 2013

Umeåtips: Bildmuseet

I Umeå håller vi på med en enda sak.
Förbereder oss för Kulturhuvudstadsåret 2014.
Ingen vet riktigt vad det kommer innebära, mer än att vi ska ha en Kulturväv på kajen (och väldigt många rondeller). Det byggs och rivs överallt.

Men. En av de färdiga byggnaderna är Bildmuseet. Mycket bra och fint ställe som jag tror passar alla. (Far dit!) Förutom att ta del av utställningarna kan man titta på utsikten, springa upp och ner i trapphuset, måla på väggarna (japp, det är en speciell del av lokalerna som är till för det) gå på ett minibibliotek eller fika.

Just nu har de högst upp en utställning om sovjetisk mytologi i lettisk konst. Efter att ha läst Utrensning fattade jag helt plötsligt vad jag hade sett på ett nytt sätt. Från Bildmuseets webb:

Konsten var strängt reglerad och konstnärens uppgift var att artikulera kommunismens ideal. Myterna som formulerades handlade om det lyckliga sovjetiska samhället och det sovjetiska folkets pliktkänsla, arbetsflit och hjältemod.

Min favvomålning, en färgexplosion på fyra kvadratmeter föreställande en kvinna i en butik med en miljard tulpaner, hade fått finnas kvar trots att den kanske inte riktigt hade ett tillräckligt idealistiskt motiv. Men eftersom kvinnan genom sitt butiksjobb uppenbarligen hörde till arbetarklassen var det okej.


Och det är alltid gratis inträde. Passar också alla.


Ett exempel på utsikt. Kulturväven (jag läser jämt fel och tror det står kulturRäven) ska in mellan dessa broar, till höger. 

6 kommentarer:

  1. Jag älskar Bildmuseet! Just Sovjetisk mytologi i lettisk konst hade jag inte så höga förväntningar på, men.. Det är verkligen en fantastisk utställning! Målningarna är fina i sig och när man vet historien bakom så är de verkligen intressanta att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer på alla punker. Dit ska jag gå fler gånger, det skulle ju vara någon utsällning om "årets barnbok" senare i vår, värt att kolla upp!

      Radera
  2. Så härligt det ser ut. Måste ta mig till Umeå. Är det också ni som har en skulpturpark?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen! En skulpturpark finns, har dock inte varit där. (än).

      Radera
    2. Men skulpturparken är också fin, dit måste du åka när den tinat fram!

      Radera
    3. Då var det spikat. Jag får ta nattåget!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...