30 mars 2013

7 tips till dig som vill läsa alla Nobelpristagare i litteratur på två år

Ty allt blir så mycket roligare som en lista. Har samlat de sju tips som jag tidigare lagt ut på Bokmässans community - där finns även andras reaktioner på tipsen!

Tips 1: Skaffa lånekort på biblioteket
Gör det.

Tips 2: Kolla upp författarna
Ta reda på vilka olika typer av skrivsätt författarna har sysslat med och välj det som du gillar mest. Älskar du lyrik är ju lyrikerna inget problem, men är du mindre entusiastisk finns det ofta alternativ. En lyriker kan ha skrivit noveller, eller en självbiografi.

Tips 3: Välj rätt bok
Gå in på en bra författardatabas och läs OM författarens olika verk. Där står det ofta om hen är mest känd för något visst verk (ibland är det kanske det man helst vill läsa) annars finns ofta små meningar om vad böckerna har för inriktning. Gillar du inte episka riddarberättelser – välj något annat (om du har så tur att författaren skriver lite olika typer). OBS: Varning för att de ibland berättar slutet även på den bästa författardatabas. Modernare pristagare kan man med fördel läsa om på bokbloggar. Om du har tur kan du även i förväg ta reda på hur långa böckerna är. För att hinna bör inte allt för många böcker vara allt för långa. Vad nu det är. :)


Ett exempel på hur en författare kan skriva böcker av olika tjocklekar. Jag valde nummer tre från vänster.

Tips 4: Håll igång
Läs ett par böcker samtidigt, minst en lyriker. Om någon bok är lite trist kan du växla med en intressantare och så håller du farten uppe. Dessutom kan du då ibland belönas med en ledig helg eftersom du just avslutat två stycken och uppnått veckans mål=fröjd.

Tips 5: Tänk på nästnästa vecka redan igår
Vissa böcker som är över hundra år gamla är svåra att få tag på. De kan behöva fjärrlånas eller skickas eller grävas fram ur arkiv. Ha en kom-ihåg-lista på bibliotekets sajt (om man kan logga in och spara saker) som du reserverar böcker ifrån med jämna mellanrum.

Tips 6: Avsätt tid för antikviteterna
Vissa böcker är för gamla för att överhuvudtaget vara betrodda med att lämna bibliotekets trygga hägn. Dessa måste du därför läsa på plats (vilket du kanske inte får veta förrän du är där för att hämta boken i fråga). Med bekväma byxor och ett regnigt väder går dock detta ganska bra.

Tips 7: Skaffa en hejaklack
Hejaklacken kan se ut på olika sätt men dess uppgift är att komma med glada tillrop, klappa dig på axeln, säga såja såja och erbjuda dig varm dryck när du är nedstämd. En blogg är sannerligen att rekommendera, men jag antar att en hängiven skara beundrare i den verkliga världen också kan fungera.

(Egentligen kanske ett tips borde vara att inte ta hem några andra böcker än just pristagare för att maximera projektet. Men det skulle vara alldeles för tråkigt och ospontant.)

Så. Slut på visdom från mig för denna gång. Vad har du för tips för att läsa det du har tänkt och inte sväva iväg eller komma av dig? Eller läser du alla böcker spontant som det faller dig på?

9 kommentarer:

  1. Ååh jag tycker att du varit så himla duktig! Hade gärna givit mig i kast med alla nobelpristagarna men jag vet att jag läser bäst när jag inte har någon press på mig. Jag kör på en om året istället :D Hade dock gärna läst nån mer än de som kommit ut de senastetio åren så om du fick välja ut tre, vilka skulle du då rekommendera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En om året låter väldigt lagom :) Tre rekommendationer är klurigt när jag inte vet vad du gillar, men en topplista är på gång. (Det är ju bara så SVÅRT!) Om du inte har läst den så är Flugornas herre både väldigt känd och väldigt bra. Men den har många läst i skolan... Återkommer i frågan!

      Radera
  2. Kul tips, men själv stressar jag inte....

    SvaraRadera
  3. En dag i Ivan Denisovitjs liv är intressant, jag har besökt klostret i Solovetskij-ön, som boken handlar om...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Det vore en upplevelse att få se den platsen... Låter skönt att läsa i lugn takt. Fortsätt med det :)

      Radera
  4. Bra tips. Att ha en belöningsbok är annars ett bra tips. En sådan som man får läsa efter att man har läst x antal sidor i måste-läsningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Det här är en av de viktigaste sakerna, känner jag. Eller belöningsknäck, det funkar också bra i juletid!

      Radera
  5. Vilka bra tips! De går ju att applicera på många olika sorters mål, kanonbra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Särskilt lånekortet tycker jag passar in på allt man tänker ta sig för! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...