18 oktober 2011

Vilken är din Nobelprisfavorit?

En uppdatering av tipslistan är verkligen på tiden.
Presenterar därför härmed - en uppdatering av tipslistan:
(Alla tips i fet stil har jag åtlytt.)
  • Bellow - Grip dagen
  • Buck - Den goda jorden
  • Camus - Fallet, Främlingen
  • Coetzee - Onåd, Pojkår, Ungdomsår, Historien om Michael K
  • Galsworthy - Forsytesagan. Del 1: Förmöget folk
  • Garcia Marquez - Hundra år av ensamhet (2 tipsare)
  • Golding - Flugornas herre, Spiran
  • Gordimer - Husvapnet (2 tipsare), The pickup, Min sons historia
  • Grass - Läs INTE Flundran…
  • Hemingway - Den gamle och havet (har jag läst tidigare så därför valde jag en annan)
  • Lagerlöf - Kejsar'n av Portugallien, Jerusalem (har också läst tidigare, valde andra)
  • Le Clézio - Allt är vind
  • Lessing - Om de gamla kunde och de unga visste
  • Mann - Buddenbrooks
  • Saramago - Sagan om den hemliga ön (eller något liknande)
  • Solzjenitsyn - kort: En dag i Ivan Denisovitjs liv, lång: GULAG- arkipelagen
  • Tranströmer - Östersjöar
Slutsats: Det behövs fler tips! (Den goda jorden, Allt är vind, Buddenbrooks, Sagan om den hemliga ön och Östersjöar borde jag nämligen läsa ut på två-tre veckor. För att hinna ikapp. Hrm hrm.)
Så BRING IT! Kommentera eller mejla. Eller skicka röksignaler. Jag kan även O och S i morsekod. Och teckenspråksalfabetet.

3 kommentarer:

  1. Jag gillar:
    Jenny av Sigrid Undset
    Barabbas av Pär Lagerkvist
    Öster om Eden av John Steinbeck
    Nässlorna blomma av Harry Martinson
    Blindheten av Saramago

    SvaraRadera
  2. Kanske något av Kipling... Rikki-Tikki-Tavi t.ex., bara för det roliga namnets skull!

    SvaraRadera
  3. Tack för alla tips!
    "Nässlorna blomma" lånade jag igår! Så bra!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...