26 oktober 2011

En kort jämförelse av fruar och humör i Nobelprisböcker

Efter fyra kapitel i Mellan de två slotten har jag gjort följande noteringar.

Jämförelse 1: fruar
Där Mr Biswas fru skulle ha skrikit, skränat, surat och bråkat är Amina lugn, självbehärskad, tjänande och förnöjd. Borde jag tycka att Amina är ett mähä? Kanske. Men hon har sina skäl till att hon är som hon är. Jag gillar henne.

Jämförelse 2: humör
Mr Biswas och herr Cevdets söner är svajiga i humöret. Instabila kan man säga. De är inte roliga att läsa om. De verkar vara sura personer som sitter i hörn och blänger. Ahmed Abd al-Gawwad i Mellan de två slotten har tre olika lägen: glad med sina vänner, sträng gentemot sin familj och undergiven i sina böner. Dessa lägen blandas inte. Jag gillar det.

MEN jag tror att vardagslunken snart är ett minne blott. Skulle vara ovärt att skriva 500 sidor om samma sak om och om igen. Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...