4 september 2013

Sista delen Hungerspelen

Men alltså.
Har nu läst ut sista delen i Hungerspelstrilogin och är liksom... besviken?
Det beror mest på dessa tre saker:

1. Katniss är för lite Katniss.
2. För många dör.
3. Handlingen känns som en svans, ditsatt efter de två första böckerna för att förklara hur det gick. Det som man klipper bort i en bra film men visar i en dålig.

Och det kanske är mest realistiskt att Katniss bryts ner och helst vill gömma sig i ett hål omväxlande med att hon är fixerad vid att döda Snow, men det är inte så jag vill att det ska vara! Hon ska vara modig och smart och ta initiativ.

Och det kanske är mest realistiskt att väldigt många dör i ett inbördeskrig, men det är inte så jag vill att det ska vara! Somliga personers död gör att jag vill kasta boken i väggen i protest för att det är FÖR grymt. (Sidan 915, i denna version.) Om den bara inte varit så fin och i inbundet format hade jag nog gjort det.


Fin och i inbundet format.

Den intressantaste delen av handlingen tyckte jag var i bokens början, när systemet i 13 beskrivs. Kontrasten mot fattigdomen i 12:an, det till synes vänliga (men väldigt kontrollerande) samhället, inriktat på försvar men också bra på attack. Spänningen mellan gott och ont i det där hade det gärna fått handla mer om.

Men en bladvändare är det utan tvekan; konsten att sätta en spännande slutmening i varje kapitel behärskas till fullo. Önskar dock att jag hade kvar den oläst i hyllan, för då hade den fortfarande varit en fröjd att tänka på.

Betyg: 2 kapslar och inte en endaste härmskrika
Titel: Revolt
Författare: Suzanne Collins
Översättning: Lena Jonsson och Emma Jonsson Sandström
Förlag: Bonnier Carlsen, 2010
Antal sidor: ~329
Hittas t.ex. här: Adlibris, Bokus

2 kommentarer:

  1. Själv tycker jag nästan att det hade räckt med bok ett. Två och tre är väl ok, men det är ju ettan som är riktigt bra. Det känns som om hon tvingades in i en trilogi och kanske hade material till två böcker totalt men fick smeta ut resterna efter ettan på två till.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...