24 april 2013

Varför kom du inte före kriget?

Åh lilla bok, varför är jag inte förtjustare i dig?
Det finns ju så mycket som jag borde gilla: uppväxtbok, kvinnoliv, 1900-talet. Om hur det var för en kvinna att komma till staten Israel som överlevande efter förintelsen, och hur var det att vara andra generationen? Vad händer när överlevande och de som redan bodde där innan möts? Statuskrockar? Rätt klädsel och stolthet. Fast beskrivet duttigt och lustigt.

Vet inte vad det var som gjorde att det liksom var ett avstånd mellan mig och boken. Men när hon öppnade skåpet i slutet, då blev berättelsen lika verklig som gåshuden på min arm.

Författare: Lizzie Doron
Titel: Varför kom du inte före kriget?
Översättning: Tobias Goldman
Förlag: Weyler Förlag, 2011


Framsidan säger att det är en annan slags bok. Och titeln förstår jag inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...