16 april 2011

Lyrikerna - hela listan

Det där Alex alltså. Mycket, mycket bra för trötta lyrikerletare.
Nobelprisprojektet presenterar därför stolt:

LYRIKERNA
- hela listan
(Alla felaktigheter beror helt och hållet på mig själv, inte Alex, och får mer än gärna påpekas)
  1. Aleixandre, Vicente
  2. Brodsky, Joseph
  3. Carducci, Giosuè
  4. Eliot, T.S.
  5. Elytis, Odysseus
  6. Heaney, Seamus
  7. Heidenstam, Verner von
  8. Jiménez, Juan Ramón
  9. Karlfeldt, Erik Axel
  10. Mistral, Frédéric
  11. Mistral, Gabriela
  12. Montale, Eugenio
  13. Neruda, Pablo
  14. Paz, Octavio
  15. Perse, Saint-John
  16. Prudhomme, Sully
  17. Quasimodo, Salvatore
  18. Sachs, Nelly
  19. Seferis, Giorgos
  20. Seifert, Jaroslav
  21. Szymborska, Wislawa
  22. Walcott, Derek
  23. Yeats, William Butler
Lyriker som har skrivit andra saker, typ romaner, (som finns på bibliotek i min närhet) har jag helt enkelt diskvalificerat.

Nobelprisprojektet presenterar därför också ett antal diskvalificerade lyriker:
  1. Hesse, Hermann (Hallå, Stäppvargen)
  2. Jelinek, Elfriede (Hej, Pianolärarinnan)
  3. Lagerkvist, Pär (Jag kanske smygläser några dikter ändå)
  4. Martinson, Harry (Vill läsa om nässlorna som blommar)
  5. Milosz, Czeslaw (Varför har jag diskat honom? Får utreda detta närmare.)
  6. Pasternak, Boris (Goddag, Dr. Zjivago)
  7. Soyinka, Wole (Vill läsa hans självbiografi)
  8. Spitteler, Carl (Det lyriska epos på hexameter som gjorde att han tilldelades priset "betraktas numera även av respektfulla betraktare som tämligen ogenomtränglig för moderna läsare" vilket gör att jag kanske väljer en av hans romaner istället?)
  9. Tagore, Rabindranath (Många böcker som lät intressanta!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...