29 mars 2014

För- och nackdelar med e-böcker

Efter att ha läst den oerhörda mängden tre e-böcker (och en e-novell) kommer här några för- och nackdelar. Självklart i listform.

Fördelar:

1. En e-bok väger lika lite som pärmen till en pappersbok = bra att ha med på resor.

2. Det ryms jättejättemånga böcker i samma lilla mojäng = bra att ha med på resor.

3. Det går att skriva anteckningar om boken i samma grej som boken = bra för en lat bokbloggare. Anteckningarna kan sedan synkas ihop med till exempel en dator. Smidigt!

4. Om ett akut bokbehov uppstår vid en tidpunkt när alla bibliotek är stängda och alla bokhandlar likaså, kan man köpa/låna en e-bok på nätet. Och man behöver inte ta på sig snygga byxor utan kan låna insvept i en filt.

5. Det går att söka i texten efter ett citat. Eftersom det alltid är omöjligt att minnas vilken sida det där smarta stod på.


Nackdelar:

1. Det ryms mindre text på en sida. Måste bläddra ofta, och min tumme blir trött för knappen är ganska segtryckt. Och så mycket sidbytande gör att läsningen blir lite mer upphackad. I en pappersbok får man mer berättelse per uppslag=bättre läsflyt.

(Resesällskapets kommentar: Vet du vad man borde ha? Pergament! Optimalt läsflöde!)

2. Svårt att hålla bekvämt. Plattan har så små kanter utanför själva boksidan att det är väldigt lite att hålla i. Man kan försöka hålla hela plattan med en hand, men då är den lite för stor istället. En vanlig bok har stora pärmar där man kan hålla i med en hand på ena sida och en hand på den andra. Inget krampaktigt fingertoppsgrepp där inte.

3. Svårt att lämna e-böcker till secondhandbutik så att någon annan kan ha glädje av dem.

4. Dyrt att ersätta plattan om jag råkar doppa den i badkaret…

5. Man kan inte ha en fin bokhylla full med e-böcker som man blir glad av att titta på.


Sammanfattning: E-böcker är fantastiska på resor och i akuta lägen. Pappersböcker är fantastiska för händerna, läsflytet och inredningen.

(Kommer att uppdatera listan om kanske ett år, för att se hur det hela utvecklar sig när jag har vant mig vid plattans skärmstorlek. Det händer väl ibland att jag ändrar mig.)

Vilka punkter saknar du i listan?


Bland all suddighet så finns färgglada böcker och svartvit platta.

7 kommentarer:

  1. Undran: kommer e-böckerna att ta död på bibliotek och bokhandlare?

    SvaraRadera
  2. E-böckerna kommer absolut att ta över, men inte riktigt än, tror jag.
    Mina bokhyllor tycker att jag ska inrikta mig på eböcker framåt.

    SvaraRadera
  3. Jag hade också den där läsplattan tidigare, tyckte det var lite som att gå tillbaka till 90-talet och dessutom svartvitt.. Tekniken har inte riktigt hängt med i utvecklingen tycker jag.

    SvaraRadera
  4. jag har börjat läsa i min iPad, tummen inte trött

    SvaraRadera
  5. Jag saknar ingenting på listan, men jag stör mig inte så mycket på bläddrandet och inte greppvänligheten heller. Dock har även min platta tröga knappar (varför har läsplattor tröga knappar?). Min nästa läsplatta får bli en där man kan svepa med fingret för att bläddra..

    SvaraRadera
  6. Åh, bra tankar! Är fortfarande helt fast i pappersböckerna, men ser verkligen fördelarna med e-böcker! Speeeciellt på resor! :-)

    SvaraRadera
  7. Är inbiten eboknörd vid det här laget. Nyligen blev jag "tvungen" att läsa en pappersbok, d v s en "önske-ebok". Läs gärna mina reflektioner angående detta. ;-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...