1 november 2012

Ingen modeblogg av förklarliga skäl

Jag har tydligen blivit en som gillar praktiska kläder. Blir lycklig av att shoppa funktionsplagg med andasfunktion och har tre supersnabbalöparbyxor med olika värmegrad. (Hallå, det är skillnad på +2 och -6 grader!)

Med denna klädsmak är det olidligt att titta på reklam där folk gör saker i opraktiska kläder. (Det kan även vara bilder som illustrerar artiklar i tidningar.)

Om någon är ute och plockar svamp i skogen, klädd i en stickad tröja med polokrage tänker jag: Den där är ju inte vindtät. Och när de går och går och böjer sig ner och upp och blir svettiga kan de inte dra ner en dragkedja och lufta halsen lite.

Om en flock kvinnor i motljus är klädda i stickade tröjor och tumvantar och sitter ute i trädgården och äter paj i en tv-reklam för kläder tänker jag: Hur kan de äta bekvämt när de har tumvantar? Varför har de inte mössa? Den lilla kroppsvärme de alstrar genom att tugga försvinner ju direkt genom huvudet, särskilt när de sitter still. Och varför har de inte en vindtät jacka?

Bör jag söka hjälp för det här?


Rönnbär i + 3 grader. Man kan ta två lager byxor för bästa komfort. 


4 kommentarer:

  1. Men du, den där reklamen har jag också tänkt på! Det ser ju helt knäppt ut. Varför sitter de ute, på vintern och typ fikar? Blir inte det jättekallt? Behöver jag också söka hjälp för det här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligtvis. Vi får starta en stödgrupp på fejsbuck. Kanske det finns fler där ute som oroar sig över de fikande frusna?

      Radera
  2. Jag stör mig också på den reklamen och alla andra reklamer där folk klär sig märkligt. I alldeles för många reklamer och modereportage klär sig modellerna i t.ex. kort kjol och en tjock tröja. När skulle det fungera liksom? Och det där med att ha mysiga stickade kläder, inkl vantar och mössa, men skippa jackan?!

    Nej..
    För övrigt börjar jag allvarligt överväga att köpa en ny, mer funktionell jacka + vantar. Den här kombon med regn och kyla är inget vidare, har jag upptäckt. Finns det regnställ med foder? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt galet! Jag såg senast ett reportage igår, i Topphälsa (av alla tidningar, de borde väl ändå fatta det här med praktiskhet) där de hade halsduk, stickat och jeansshorts. It's everywhere...

      Fodrat regnställ som är bekvämt att cykla i och som släpper ut all fukt men släpper in noll: skulle lätt betala en mindre förmögenhet för ett sånt. Ett som man bara kan addera underställ till så funkar det upp till -10 grader. Säg till om du hittar något! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...