17 juni 2012

EM-tröst: 3 filmer med bokursprung

Har lagt tursockarna längst ner i tvättkorgen och sett film istället. Valde filmer som baseras på böcker som jag gillat eller velat läsa, och det blev till 33 % ett lyckat resultat i brahetsväg.



En dag – ska den där Dexter vara en sån obehaglig typ? Han är ju asjobbig! Och ska slutet vara så förutsägbart att man fattar det direkt och liksom bara menååå? Jag förstår precis att boken kan bli en succé, men filmen? Vad tycker folk som läst boken och sett filmen? Bättre? Sämre?

Lovligt byte – om Stephanie Plum som motvilligt börjar jobba åt sin kusin Vinnie med att leta upp folk som ”missat att inställa sig i rätten”. Men ska hon verkligen vara så välklädd och välfixad? Jag fick intrycket att hon var mycket mer slashasig och helst gick i jeans och t-shirt. Och i första böckerna – hade de ens mobiler? (Fast hur kunde hon annars ringa Ranger från duschen?) Den här var en besvikelse, för mycket töntiga repliker och dålig bakgrundsmusik. 

Niceville – bäst av dessa tre. Tyckte att hon som spelade Skeeter var bra i rollen, men hallå? Ful? Och Abileen såg yngre ut än jag trodde hon var enligt boken, men Minny var perfekt, och Hilly Holbrook var precis sådär vedervärdig som hon skulle. Tyckte att den funkade väldigt bra som film, även om Constantine-delen kändes lite väl avkortad och inklämd på slutet. Egentligen var den kanske lite lång, men jag gillade den ändå.

5 kommentarer:

  1. Jaaa, Nicevill gillade jag både som bok och film. Fantastiska skådespelare!/ Tobban

    SvaraRadera
  2. Niceville har jag planerat att läsa i sommar också!

    SvaraRadera
  3. En dag såg jag i vintras/våras och jag kan inte påstå att jag blev överförtjust. Det var lite för uppenbart allting. Kanske är boken bättre.

    De andra två har jag här hemma i bokform, olästa :)

    SvaraRadera
  4. Niceville enas vi om som en fröjd då alltså. Men "En dag" har lite mer att bevisa!

    SvaraRadera
  5. En dag görs sig bäst som bok - definitivt. :)
    De andra har jag inte läst - Niceville har stått och väntat i hyllan ett bra tag, vem vet om den ska läsas i sommar? :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...