27 februari 2012

För övrigt stal hon mitt hjärta

Hallå!
Jag har läst Boktjuven!
Lätt världens bästa bok!
Jag älskar allt med den!

Till exempel:
- att döden är berättare (och det är inte töntigt utan liksom djup-fint)
- sättet den är skriven på, uppbyggd på, gjord på
- att saker som inte är saker får egenskaper som saker, till exempel ett ljud kan ligga och vänta
- att den handlar om Tyskland under andra världskriget men ur en annan vinkel än vanligt
- att jag bara ville läsa mer. Och mer. Och mer.

(Det enda jag kanske inte älskar så mycket är vissa Sorgliga Saker. Men vad kan man vänta sig i en bok om 2:a vk med döden som berättare?)

Läspeppen är härmed officiellt tillbaka.
Välkommen.

Boken.

5 kommentarer:

  1. Ja! Jag tyckte också om den trots det sorgliga. Men livet är ju både glädje och sorg! / Kajsa

    SvaraRadera
  2. En riktigt fin bok, man älskar ju Lisl!

    SvaraRadera
  3. Ja det är en fin berättelse. Kul att se att du fick läspepp efter den själv kände jag att jag tappade sugen lite, då inget skulle kunna komma upp på samma nivå. Tog en liten paus efter den.

    SvaraRadera
  4. Jag håller verkligen med. Och just att Döden blir så verklig och får vara något av en person trots att man inte får komma så nära är en av mina favoritsaker med boken.

    Kanske en bok alla borde läsa?

    SvaraRadera
  5. Ja, boken är bra på så många sätt! Gillade verkligen att Döden inte framställdes som elak, utan liksom "naturlig". Och relationen mellan Liesel och hennes fosterpappa tyckte jag också beskrevs så bra.

    Sjukt bra, blir helt enkelt omdömet om boken. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...