17 november 2011

Nobelprisprojektet gör ett statement

Jag läser Allt är vind.
Algeriet ska förbli, franskt för alltid, franskt för alltid.
Så sjunger ett barn i boken.
Det handlar om Algerietrevolten som efter tortyr, elstängsel, gerillagrupper, dödande dödande dödande ledde till Algeriets självständighet.
I samma bok krigar Frankrike mot Preussen (? lite oklart eftersom huvudpersonen inte är så påläst) efter franska revolutionen. En armé av barn utan skor går omkring och dör i skogen. När andan faller på tar de böndernas mat och eldar upp deras hus om de är obstinata.

Ungefär alla böckerna (känns det som) under detta projekt har handlat om krig, väpnade konflikter, uppror och annat i samma genre.

Jag har läst om första världskriget, andra världskriget, kvinnoförtryck, kalla kriget, mord och död, kolonialism, rasism, diktatorer, apartheid och förintelsen. Trehundra varv om och om igen. Efter att ha gjort denna långa läsning tycker jag att jag har rätt att säga följande:

DET ÄR INTE OKEJ. Krig är inte okej. Elände är inte okej. Vapen är inte okej. Nej.

Det är heller inte okej att Sverige är det land som exporterar mest vapen per capita. Och att vi ger ett skattefinansierat freaking exportstöd till dessa vapen. Det är så vansinnigt o-okej att jag har gått med i den här föreningen: Svenska Freds- & Skiljedomsföreningen. Det är svinlätt. Skriv bara i att du vill bli medlem så får du hem ett inbetalningskort. Och så har de ett nyhetsbrev som man kan få, oavsett om man är medlem eller ej.

Även om jag hellre skulle märka mina skatteinbetalningar med FÅR EJ GÅ TILL EXPORTSTÖD AV VAPEN så tror jag att det här är en bättre strategi. Man kan hoppas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...