29 juni 2011

Kära bloggen, jag har fastnat i en dikt, vad ska jag göra?

Just nu läser jag Czesław Miłosz diktsamling "Vid flodens strand".
Jag gillar den mycket.
Men den tar vansinnigt lång tid att läsa.

Har liksom fastnat på en del av en dikt, och kan läsa stycket en miljard gånger utan att vilja bläddra vidare. Jag känner mig inte riktigt klar med just den biten. Positiv sak: Detta indikerar ju att jag faktiskt är kapabel att "känna saker" när jag läser dikter och inte är fastklamrad vid tanken på att jag "måste förstå" dem. (HÅLLER JAG PÅ ATT BÖRJA GILLA LYRIKERNA? Ingen vet.)

Negativ sak: Det är inte så praktiskt när man har ett tidsschema, det är det ju inte.

4 kommentarer:

  1. Kan det bero på värmeslag? I norra Sverige är det ju mer än 30 plus idag... pust! / C.

    SvaraRadera
  2. I så fall har värmeslaget varat i flera veckor... Den är fin den där dikten!

    SvaraRadera
  3. Åh, vad heter den, vad heter den? / C.

    SvaraRadera
  4. Den heter "Litauen efter femtiotvå år", men är lång och består som av små stycken. Där kan nog alla hitta en favorit. Det blir dagens tips!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...