14 oktober 2014

Tematrio med frågetecken

Veckans tematrio hos Lyrans noblesser var inte helt lätt. Snarare skitsvår. Tre (bra) böcker med frågetecken i titeln fick jag endast ihop genom att gå tillbaka till årskurs 4.

1. Vem är du Johanna? – Lin Hallberg
Om en hästälskande tjej som identitetskrisar och åker tillbaka till sin pappa på Island för att hitta sig själv. Förlaget säger 12-15 år men jag tycker att den passar även äldre. Har tidigare skrivit om boken här.

2. Var är Alaska? – John Green
John Greens debutbok om en kille som vill ta chansen att börja ett nytt, coolt liv på internatskola. Han träffar Alaska och blir kär, tyvärr är det obesvarat men han är liksom nöjd ändå. Tills hon mystiskt försvinner.

3. Vad händer om man vänder på Paris? – Viveca Lärn
Hittade denna i min "Läsloggsbok" från årskurs 4. Vi skulle skriva hur många sidor vi läst varje dag plus våra intryck och/eller en sammanfattning av handlingen. Minns inte riktigt. Så här skrev jag:

"Boken handlar om Tekla Tedin som far till Paris en hel månad. Pappa Tommy försöker "hitta ljuset i paris" och måla av det säger han. Men det är mest Tekla som hittar saker. Den mystiske mannen i regnrocken, Birgitte, Pauline Stux och mycket mer."

(Min lärare har sedan skrivit som kommentar: Tyckte du om boken? Var den rolig? och jag har plitat dit "Ja" på båda frågorna.)

      

7 kommentarer:

  1. Var är Alaska har jag också i min trio.

    SvaraRadera
  2. Haha! Så roligt med gamla läsminnen. :)

    SvaraRadera
  3. en Viveka Lärn bok jag inte läst, tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Inte läst någon av dessa men Greens bok är jag sugen på.

    SvaraRadera
  5. Inte läst någon av dem. Var är Alaska verkar vara något för mig. Har inte läst något av Green än pga sorgligt/deppigt. Men den här boken verkar inte så deppig. :)

    SvaraRadera
  6. Det verkar vara vanligare med frågor på barn- och ungdomsböcker än på annan litteratur!

    SvaraRadera
  7. Ja, den här var svår... Jag fick också gräva djupt i arkivet för att hitta 3.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...