10 mars 2015

Glödens färger - femte boken om Bricken

”För trettio år sedan fanns inga fackföreningar. Nu är det fackföreningarnas styrka som gör att myndigheterna tar i så de spricker. Vad är trettio år? En stor del av ett liv, för många hela livet, ett ögonblick i historien.”

Jag har läst femte boken om Bricken på Svartviks sågverk. Det har gått 30 år sedan den första och Bricken har fått och mist både barn och kärlek. I den här boken håller mycket på att ändras. Det är samhällets utveckling – 1900-talet kommer med storstrejk och barnvagn med fjädring även till arbetarkäringar. Det är Brickens utveckling – hon hör plötsligt till ”de gamla”. Hon saknar den äldre generationen och tycker att hon är den som måste se till att barnen kommer ihåg hur det var 1879 och att ”fattigdomen står beredd, grensle med blottade käftar”. Samtidigt längtar hon efter kärlek men unnar sig inte.

För min smak är det för mycket omtag och för lite nytt. Jag älskar den här serien och har besökt Svartvik flera gånger när vi passerat. (Man kan äta lunch på herrgården och titta in i sågverksmuséet, trevligt alternativ till att stanna på Birsta om man kör E4 på sommaren, tips tips!) Och just för att jag älskar serien vill jag ha MER fyllning i boken. Vad drömmer hennes barn om? Vad händer när Nikanor cyklar omkring? Vad tänker fosterdottern Elvira när hon sitter och syr? Storstrejken är temat, och det är intressant att se skillnaderna från 1879, men tillbakablickarna är överallt. Hella ror, tusen år som en dag osv. osv.

Det finaste i den här boken är när Bricken konstaterar att hon vuxit i sitt vemod. Det kan jag också känna ibland – skönt att vara äldre så att vemodet har mer erfarenheter att fladdra runt i. Författaren beskriver också ljuset precis som det känns. Det blå, det skarpa, det vita. Ljuset i norra Sverige skvallrar om årstiderna och märker ut tiden.

Bricken är en trovärdig karaktär, men åh vad jag önskar att hon skulle vara den person i boken som tänkte nytt istället för att vara fast i det trygga och vanliga och ständigt oroa sig för ”vad andra ska tycka och tänka”. Det är svårt att 2015 tänka sig en värld där alla äter samma sak varje söndag, och gör man något annat är det fel/katastrof/inte riktigt riktigt.

”På söndagarna ska arbetarhustrur koka köttsoppa med klimp. Vid alla sågverk, från Skutskär till Ådalen, doftar det ända ut på kasernbroarna av köttsoppa med klimp.”

I nästa bok hoppas jag få veta mer om Brickens yngre barn och hur sågverket stegar vidare i 1900-talet.

Titel: Glödens färger
Författare: Vibeke Olsson
Förlag: Libris, 2014
Antal sidor: 303
Hittas t.ex. här: Adlibris, Bokus

5 kommentarer:

  1. Jag håller med dig i ungefär varje ord. Älskar fortfarande Bricken men är less på de ständiga omtagningarna av meningar, och älskar fortfarande Bricken men blir arg på henne när hon inte kan höja blicken, liksom. Jag var arg redan när hon inte vågade låta Nikanor studera vidare - samtidigt som jag förstod varför hon var rädd.

    SvaraRadera
  2. Du lyckas sätta ord på hur jag också kände när jag läste boken! Jag älskar också denna serie, men trodde att det skulle "hända mer" i denna del. Den stora strejken känns lite långt bort trots allt. Skildringen av hennes far på fattighuset kändes in i hjärtat dock. Tänk att han inte kunde bo kvar hos Bricken... Hoppas att nästa del blir mer frimodig och mindre bakåtseende!

    SvaraRadera
  3. Älskar böckerna om Bricken trots att hon är som hon är. Skulle gärna vilja få ställa en bloggfråga. Du har en snygg infobox i slutet som jag undrar hur du får till. Det verkar finnas massor av Wordpress alternativ, men jag lyckas inte får till det på min blogspotblogg. Hjälp?

    SvaraRadera
  4. Jag borde läsa mer av Vibeke Olsson. Har bara läst Bombfri bombnatt än så länge. Fast jag kanske inte börjar med den här då..

    SvaraRadera
  5. Har inte läst femte delen än, men jag tyckte samma tendens som du beskriver fanns redan i fjärde boken. Jag älskar egentligen serien, men kan känna en viss mättnad samtidigt. Fast, med det sagt, så är det klart att jag kommer att läsa femte delen också nångång! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...