18 januari 2015

Bye Bye Word, Hello Excel!

Nu har jag försökt sammanställa vad som blev läst under 2014 i över en vecka.
Det går dåligt.
Anledningen är Word.

I tidernas begynnelse (2012) började jag skriva in lästa böcker i en wordfil, som en lista. Författare och titel. Överskådligt och enkelt. Men Nobelpristagare fick fet stil. Och för att det skulle vara bloggvänligt skrev jag ej blogg bakom de jag inte skrivit om på bloggen än. Och (ung) ifall det var en ungdomsbok. Och (e-bok) om det var en sån. Plus betyg längst till höger. Sedan tog raden slut.

Det är ett jättedåligt system när man vill få ut någon som helst statistik. Man måste räkna allt manuellt. Och komma ihåg vad man räknar. Och var i listan man var när man blev avbruten. (Hur många var fantasy? Hur många författare var från USA?) J ä t t e d å l i g t system. Särskilt i kombination med att datortid post bebis minskat till så små nivåer att det skulle kunna vara 1997.

Men! Nu har jag gjort världens bästa excelark där jag enkelt kan fylla i massor av utläst-bok-info. Titel! Land! Språk! Genre! Med mera! Statistik kommer att bli så lätt!

(Min fröjd över detta grumlas endast av det faktum att om jag inte lagt så mycket tid på excel hade jag kanske hunnit läsa mer än en enda bok i januari.)


För att spara lite tid i alla fall återanvänder jag den här begagnade bilden.

4 kommentarer:

  1. Kul att du iaf fått lite tid att börja blogga lite igen! Saknat dig... hälsa bebisen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra! Hälsning framförd! :)

      Radera
  2. Låter bra! Jag är inget stort fan av Excel, men till just bokstatistik är verkligen ett bra program! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Man kan ju statistikföra ALLT! Har fått hejda mig när jag tänkte börja skriva in ISBN-nummer, antal sidor och förlag. Vet inte vad jag ska få ut av ISBN-nummerstatistiken...

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...